Loading...
6 / 6 / 2024

Humans of Vzlet:
Alžběta Nováková

Připravili jsme si pro vás nový rozhovorový seriál HUMANS OF VZLET, ve kterém vám každý týden přineseme rozhovor s osobností, která je nám blízká. Herci, umělci, muzikanti, ale i vzletí sousedé, kteří nás inspirují.

Dramaturgyně, režisérka, herečka, zpěvačka, osobní asistentka pro tělesně a mentálně postižené osoby, tlumočnice pro neslyšící osoby to všechno je další osobnost v HUMANS OF VZLETAlžběta Nováková. Před tím, než začala studovat herectví na katedře Alternativního a loutkového divadla DAMU, studovala tři roky český znakový jazyk na Filosofické fakultě UK. Více než 10 let se věnuje divadelní improvizaci a jejímu přesahu do dalších uměleckých odvětví. Je spoluzakladatelkou a členkou divadelní skupiny České národní improvizační divadlo a kočovné skupiny Budenebude kůň. Zajímá se o principy mezilidské komunikace, psychologii, cizí jazyky. Sama sebe popisuje jako chmýří z topolu na kapotě kamioňácké kabiny, tichá i hlučná. V uměleckém procesu se zajímá o propojení etiky a estetiky.

Rozhovor s Alžbětou Novákovou vede divadelní lektorka Petra Šavrdová.

 

DL: Bety, ty jsi se Vzletem propojena hned několika projekty. Začněme tím, se kterým se bohužel začátkem června rozloučíme, tj. Příchozími. Jakých témat se dotýká?

AN: Ve zkratce je to inscenace o lidech s těžkým typem postižení, kteří nebydlí v ústavních zařízeních, ale doma, a o jejich vztahu s jejich osobními asistenty, kteří jim většinou suplují jejich ruce, nohy a pomáhají jim, aby mohli svobodněji žít.

DL: S touto problematikou jsi přišla ty, protože se tě téma osobně týká. Jakým způsobem?

ANS těmito lidmi mám profesní zkušenost, protože pracuji jako osobní asistent už asi pět let. Předtím jsem osm let pomáhala lidem s kombinovaným postižením. Práce osobní asistentky mi pomohla dostat se skrz všechny umělecké školy, protože je neuvěřitelně flexibilní a zároveň fajn a důstojná. A je hodně o komunikaci. Myslím, že to je jedno z nejintimnějších povolání, co existuje. Vstupujete do života nebo domova někoho cizího a nějak tam spolu existujete jako dva dospělí lidi. To mi přijde, že je trochu podobné s uměním, s divadlem – jsou to prostě hodně komunikační oblasti.

Potom mě jako angažovaného člověka trápilo to, že situace lidí s postižením je v České republice fakt nanic. Hlavně z toho důvodu, že nemají dostatečné finance na to, aby mohli žít doma. Představa, že tito lidé musí být v ústavu, i když chce žít sami a po svém, byla jednou z motivací, proč jsem chtěla toto téma zpracovat divadelně.

DL: Jaké bylo setkání s lidmi s fyzickým postižením právě na jevišti?

ANMám pocit, že setkání profesionálních divadelníků a neherců na jevišti je v posledních x letech takovým, nechci říct fenoménem, ale prostě děje se často. Myslím si, že se divadelní svět snaží dobrat nějaké autenticity v těch otevíraných tématech. U lidí s postižením se často stává, že mají nejen finanční, ale i prostorové bariéry, tzn. nedostanou se do veřejného prostoru dostatečně často, aby si na ně společnost zvykla, i když v ní mají místo jako každý jiný. Proto pro mě bylo podstatné i jejich setkání s divákem a ostatními herci naživo. To bylo tématem samo o sobě.

Jinak spolupráce byla dobrodružná a překvapující, protože vnímají čas úplně jinak. Museli jsme být hodně trpěliví. Vstupovala do toho spousta překážek a náhod, ale to se stává i u normálního zkoušení.

DL: Po některých reprízách následuje debata s tvůrci a diváky. Jak vnímáš tuto část večera?

ANJá jsem strašně ráda za možnost interakce s publikem. Ne po všech představeních zažívám radost, že můžu debatovat, protože mám pocit, že se lidé někdy stydí a chvilku to trvá, než se to rozjede. V této inscenaci se otvírají témata, na která se lidé nemůžou často normálně zeptat a v tu chvíli vnímám, že ta debata je občas i důležitější než to představení. Tím se to téma nakousne a v debatě je pak prostor něco opravdu zodpovědět. Mám fakt radost, když se lidé ptají, když je to zajímá, nejen umělecké věci, ale i sociopolitické, kulturní a tak.

Představení nejde jenom po dokumentární a etické stránce věci, ale s Eliškou (Říhovou pozn. red.) jsme se snažily, aby to bylo svébytné estetické dílo. Chtěly jsme jít proti stereotypu, tedy proti tomu, že když se v nějaké inscenaci ocitnout lidé s postižením, tak to musí být zákonitě jenom o nich. Chtěla jsem, abychom společně vytvořili něco, co se nad to trošku povznese.

DL: S inscenací jste v květnu vycestovali i mimo Vzlet, konkrétně na festival Divadelní Flora Olomouc a Divadelní svět Brno. Co všechno je třeba obstarat jinak, když se cestuje s pěti herci na vozíku?

AN: Jde o mnohem více organizace před samotnou cestou. Česká republika ještě není úplně bezbariérová, takže se všechno musí dělat s předstihem, např. rezervace dopravy. Sehnat bezbariérový hotel taky není nic jednoduchého. Herci s sebou dále mají spoustu specifických pomůcek, aby jim ten každodenní život nějak fungoval. S tím se pojí například i potřeba asistenta, takže je to zároveň náročnější finančně.

DL: Dalším tvým dramaturgickým počinem je inscenace Kytice, my homeland. Co tě fascinuje na textu, který je víc jak 150 let starý? Může něčím zaujmout současné publikum?

ANZrovna dneska jsem o tom přemýšlela, proč Kytice stále žije. Jsou to ale jen subjektivní názory, ne nějaká objektivní fakta. Jedním z důvodů je historický kontext, ve kterém dílo vznikalo. Mít dílo v češtině bylo v té době nové a obroditelské. Proč ale svou historickou éru přežilo? Zaprvé je o hodně silných vztazích a tím je do jisté míry nadčasové a nesmrtelné. Hybatelkami děje jsou pak převážně ženy. To je pro mě hodně silný motiv. Také tomu dílu pomáhá, že je veršované, text je rytmický a symetrický a tím i dobře zapamatovatelný. Tak prazvláštně zlidověl, až se z toho staly takové říkačky.

DL: Předpokládám, že diváci nemají očekávat klasické zpracování.

ANJá se bojím slova klasický, i když si samozřejmě pod pojmem Kytice klasiku představím. My však nezpracováváme všech 13 balad–v inscenaci zazní útržky jen některých z nich.

Dalším specifiem je prostředí, do kterého děj zasazujeme. Ten text je pro Čechy takovou domovinou, kterou známe, zároveň je ale archetypální, a tak se díky tématům, která otevírá, dá nad český kontext povznést. My jsme si z toho s Eliškou vybraly jen vztah matky a dítěte, jak rodič selhává nebo se mu naopak výchova daří. Takže to asi úplně klasika nebude.

DL: To se možná můžeme dovtípit i díky tomu, že postavu matky hraje herec Michal Kern.

ANNám jde o ten vztah toho, kdo vychovává a kdo je vychovávaný, nejde o gender. Šel stranou také křesťanský kontext, který je u Erbena extrémně čitelný, ale my jsme se ho rozhodli úplně vypustit.

DL: Máš zálusk na nějaký další starší text, který by stál za to zinscenovat současnou jevištní optikou?

AN: Už docela dlouho neseme v hlavě s jiným týmem zpracování Meleagra. Je to příběh o vztahu matky a syna, kdy ta matka drží v rukou jeho osud, který je ztělesněn polenem. Ten rodič má moc nad životem svého dítěte a nikdy ho nenechá svůj osud třímat sám. Je to podle Ovidia a láká mě na tom podobná věc jako na Kytici. Ten text je v něčem už zastaralý a trochu exotický, ale zároveň silně archetypální v propojení člověka s jeho kořeny, s časem, kdy se historie vyprávěla a nejenom psala.

DL: V září proběhne ve Vzletu každoroční festival Volná jízda, kterého ses se svou improvizační skupinou České národní improvizační divadlo v minulých ročnících zúčastnila. Čím myslíš, že je improvizace tak vzrušující z hlediska improvizátora? A co může naopak nabídnout divákovi?

ANJá na improvizaci zbožňuju to, že je takovým ztělesněním přítomnosti. Aby vše fungovalo, musíš být fakt teď a tady, nevymýšlet to hlavou, ale následovat intuitivní tělesné impulsy a vnímat, co dělají tví kolegové. Miluji improvizaci, je to velké dobrodružství. Divák, myslím si, rád sleduje to, jak se překvapivými momenty herec vypořádává a vydává se na to dobrodružství spolu s ním. Pokud je skupina sehraná, tak je to super. Pokud se herci negují a nespolupracují, pak to není úplně „koukatelné”.

DL: Na co ty se přijdeš podívat do Vzletu jako divák?

ANUž mám v diáři První ránu kapitána od 11:55. Extrémně mě zajímá práce s herci–teenagery, tak na to se hodně těším.

Bez pomoci by to nešlo

Vzlet realizuje projekty Cyklus vzdělávacích koncertů pro děti ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet, reg.č. 0213000097, zaměřený na vzdělávání dětí v oblasti převážně klasické hudby formou koncertů s participací publika a workshopů pro rodiče a děti, založeném na metodě Valentiana a Webdesign a UI/UX webových stránek vzlet.cz/reg.č. 0380001072, zaměřený na vytvoření nového webdesignu a UX/UI řešení existujících internetových stránek kulturního centra Vzlet - www.vzlet.cz.

Vzlet - networking a vzdělávání v zahraničí, reg.č. 0314000092, zaměřený na navázání a prohlubování profesních mezinárodních vztahů žadatele a na rozvoj kompetencí jednotlivých pracovníků Vzletu jednak skrze členství v Trans Europe Halles a účasti na jejích pravidelných konferencích, ale také skrze výjezdy pracovníků na krátké pracovní stáže.