Loading...

Kytice, my homeland

Toč se a vrč můj kolovrátku, všecko ve světě jen na obrátku, a život lidský jako sen…

Poklad, Svatební košile, Polednice, Zlatý kolovrat, Štědrý den, Holoubek, Vodník nebo Dceřina kletba… Notoricky známé texty, které jsou v naší současné společnosti vnímány jako jakási hororová pohádka. Právě tento fakt se stal impulzem k uvažování nad divadelním zpracováním, které by více než pohádkové motivy akcentovalo fenomenální použití nesčetných metafor, jimiž je Erbenův text protkán.

Režisérka Eliška Říhová z celé Kytice citlivě vypreparovala základní desku svojí inscenace, a to vztah matky a dcery, který je nejen východiskem většiny balad, ale především hybatelem jejich děje. Spolu s dramaturgyní Alžbětou Novákovou rozvíjí situaci jak konkrétní matky, která zabije své dítě, tak matky archetypální, která třímá v rukou celý svět. Matku lze vnímat jako univerzální pravzor bez ohledu na gender, a proto se s ní diváci setkají v mužském obsazení, v podobě oceňovaného herce Michala Kerna. Dceru v různých vývojových stádiích zhmotní Lukas Blaha Bliss, Sára Vosobová a David Petrželka.

Kytice z pověstí národních je ztělesněním textu, který od devatenáctého století prochází životem všech lidí v naší zemi. I proto si autorky myslí, že je možné, považovat Erbenovy verše za náš domov, our homeland, hájemství, do kterého se ale málokdo chce schovat, protože na první pohled překypuje bezmocí, krutostí a smrtí. Inscenace Kytice, my homeland předkládá všechny tyto atributy jako transformační nutnost, kterou si rodiče a jejich děti musí odžít, aby postoupili ve svém vztahu dál. Balady tedy slouží jako metaforická paralela ke komplikovanému vztahu dítě-rodič, který po generace oboustranně protkává strach ze selhání.

Vyprávíme příběh matky, která má nekonečný počet pokusů na to, dovést k dospělému životu svoji dceru. Dítě v Kytici sice opakovaně umírá, ale také se znovu a znovu rodí.

Upozorňujeme diváky, že se v tomto představení používá stroboskop.

Tvůrčí tým

Režie, úprava textu: Eliška Říhová

Dramaturgie: Alžběta Nováková

Scéna: Jan Tomšů

Kostýmy: Linda Boráros

Video: David Pavlis

Hudba: Ivan Acher

Pohybová spolupráce: Angela Nwagbo

Lightdesign: Vojta Tomášek

Technická produkce: Štěpán Hejzlar

Produkce: Alice Kofláková, Ester Zoe Pospíšilová

Hrají:

Michal Kern, Lukas Blaha Bliss, Sára Vosobová, David Petrželka, Dita Fialová

 

Bez pomoci by to nešlo

Vzlet realizuje projekty Cyklus vzdělávacích koncertů pro děti ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet, reg.č. 0213000097, zaměřený na vzdělávání dětí v oblasti převážně klasické hudby formou koncertů s participací publika a workshopů pro rodiče a děti, založeném na metodě Valentiana a Webdesign a UI/UX webových stránek vzlet.cz/reg.č. 0380001072, zaměřený na vytvoření nového webdesignu a UX/UI řešení existujících internetových stránek kulturního centra Vzlet - www.vzlet.cz.

Vzlet - networking a vzdělávání v zahraničí, reg.č. 0314000092, zaměřený na navázání a prohlubování profesních mezinárodních vztahů žadatele a na rozvoj kompetencí jednotlivých pracovníků Vzletu jednak skrze členství v Trans Europe Halles a účasti na jejích pravidelných konferencích, ale také skrze výjezdy pracovníků na krátké pracovní stáže.