Loading...
20 / 12 / 2024

Humans of Vzlet:
Vladimír Chmelo

Sedmnáctou osobností HUMANS OF VZLET je slovenský barytonista, absolvent JAMU v Brně, laureát mezinárodních pěveckých soutěží F. Tagliaviniho a A. Dvořáka a držitel ceny Thálie v oboru opera za rok 1998 Vladimír Chmelo 

 Je jedním z mála českých a slovenských pěvců, kteří zpívali v neworské Metropolitní opeře (Madama Butterfly, Rusalka, Jolanta, Z mrtveho domu), milánské Scale (Z mrtvého domu), nebo v Teatro Colon v Buenos Aires (Ford).  V roli Hajného ve Dvořákově Rusalce se stal vůbec prvním Čechem, který zpíval v přímých přenosech inscenací Metropolitní opery do kin celého světa.  Pravidelně se objevuje na evropských scénách (Hamburg, Berlín, Palermo, Janov, Bonn, Essen, Wroclav, Graz, Innsbruck, Vídeň).  

Věnuje se rovněž komorní a oratorní hudbě a pedagogické činnosti. Je zakladatelem a ředitelem Českého pěveckého institutu, prostřednictvím kterého předává své zkušenosti a podporuje mladé generace pěvců, a uměleckým šéfem projektu Opera lidem.  Je pěveckým koučem mnoha předních operních pěvců – P. Bergera, I. Jiříkové, T. Mátlové, E. Pavlů, D. Hůlky, ale i začínajících nadějí. 

Rozhovor vedla divadelní lektorka Petra Šavrdová. 

Divadelní lektorka: Opera bufa nebo opera séria? 

Vladimír Chmelo: Co bychom dělali bez jedné nebo bez druhé? To se tak vzájemně doplňuje, že nevím, kterou volit. 

DL: Jitrnička nebo koláček? 

Vladimír Chmelo: Koláček.   

DL: A pouťová zábava nebo masopust? 

Vladimír Chmelo: Obojí, já se strašně rád bavím. 

DL: Zažil jste někdy sám zabijačku? Jaký máte obecně vztah k lidovým oslavám? 

Vladimír Chmelo: Jelikož pocházím ze středního Slovenska, kde zabijačka byla každoročně velkou zábavou, už jako dítě jsem si to užíval. Zabijačku znám moc dobře a všechno kolem ní. 

DL: Víte jistě, kam jsem těmi otázkami mířila. Ve Vzletu vás totiž diváci mohou vidět v titulní roli komické opery Zabijačka? Jak jste se dostal do role řezníka?   

Vladimír Chmelo: Zavolala mi režisérka Veronika Loulová a chytla mě na jedno téma. Řekla, že si pan režisér přeje, abych ještě trochu příbral A já hned merčil, že to je zajímavá role. Vždycky musím hubnout nebo se aspoň držet. No, tak na tohle jsem kývl.  

DL: Máte kromě Zabijačky nějaký další oblíbený operní projekt, ve kterém se objevujete? 

Vladimír Chmelo: Já si teď v posledních letech dělám ty projekty sám, protože jsem založil pěvecký institut, kde učím mladší kolegy nebo dokonce i začínající zpěváky. Mám jich kolem sebe tolik, že jsem si udělal svoji Rusalku a Prodanou nevěstu, a tu Prodanou nevěstu teď v rámci Roku české hudby hrajeme v pražském Hlaholu, což je budova blízko Národního divadla. Hlahol je sbor, který byl založen ještě za doby Bedřicha Smetany a on sám byl jedním z jeho dirigentů. 6. 3. jsme měli premiéru, teď máme několik repríz a setkali jsme se s neobyčejným ohlasem. To si dělám tak sám pro sebe. Tam i účinkuji i jsem si to zrežíroval i všechny ty pěvce vedu tak nějak hudebně, takže jsem se sám zaměstnal. 

DL: Jak se Vám hraje a zpívá v prostorách Vzletu? Chtěl byste sem případně přenést nějaký svůj projekt?  

Vladimír Chmelo: Ten prostor mě velice překvapil, nikdy v životě jsem tady nebyl. Je to strašně divadelní prostředí, tak akorát velké, takže já si myslím, že určitě něco vymyslím. 

Bez pomoci by to nešlo

Vzlet realizuje projekty Cyklus vzdělávacích koncertů pro děti ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet, reg.č. 0213000097, zaměřený na vzdělávání dětí v oblasti převážně klasické hudby formou koncertů s participací publika a workshopů pro rodiče a děti, založeném na metodě Valentiana a Webdesign a UI/UX webových stránek vzlet.cz/reg.č. 0380001072, zaměřený na vytvoření nového webdesignu a UX/UI řešení existujících internetových stránek kulturního centra Vzlet - www.vzlet.cz.

Vzlet - networking a vzdělávání v zahraničí, reg.č. 0314000092, zaměřený na navázání a prohlubování profesních mezinárodních vztahů žadatele a na rozvoj kompetencí jednotlivých pracovníků Vzletu jednak skrze členství v Trans Europe Halles a účasti na jejích pravidelných konferencích, ale také skrze výjezdy pracovníků na krátké pracovní stáže.