Humans of Vzlet:
Vladimír Chmelo
Sedmnáctou osobností HUMANS OF VZLET je slovenský barytonista, absolvent JAMU v Brně, laureát mezinárodních pěveckých soutěží F. Tagliaviniho a A. Dvořáka a držitel ceny Thálie v oboru opera za rok 1998 Vladimír Chmelo.
Je jedním z mála českých a slovenských pěvců, kteří zpívali v neworské Metropolitní opeře (Madama Butterfly, Rusalka, Jolanta, Z mrtveho domu), milánské Scale (Z mrtvého domu), nebo v Teatro Colon v Buenos Aires (Ford). V roli Hajného ve Dvořákově Rusalce se stal vůbec prvním Čechem, který zpíval v přímých přenosech inscenací Metropolitní opery do kin celého světa. Pravidelně se objevuje na evropských scénách (Hamburg, Berlín, Palermo, Janov, Bonn, Essen, Wroclav, Graz, Innsbruck, Vídeň).
Věnuje se rovněž komorní a oratorní hudbě a pedagogické činnosti. Je zakladatelem a ředitelem Českého pěveckého institutu, prostřednictvím kterého předává své zkušenosti a podporuje mladé generace pěvců, a uměleckým šéfem projektu Opera lidem. Je pěveckým koučem mnoha předních operních pěvců – P. Bergera, I. Jiříkové, T. Mátlové, E. Pavlů, D. Hůlky, ale i začínajících nadějí.
Rozhovor vedla divadelní lektorka Petra Šavrdová.
Divadelní lektorka: Opera bufa nebo opera séria?
Vladimír Chmelo: Co bychom dělali bez jedné nebo bez druhé? To se tak vzájemně doplňuje, že nevím, kterou volit.
DL: Jitrnička nebo koláček?
Vladimír Chmelo: Koláček.
DL: A pouťová zábava nebo masopust?
Vladimír Chmelo: Obojí, já se strašně rád bavím.
DL: Zažil jste někdy sám zabijačku? Jaký máte obecně vztah k lidovým oslavám?
Vladimír Chmelo: Jelikož pocházím ze středního Slovenska, kde zabijačka byla každoročně velkou zábavou, už jako dítě jsem si to užíval. Zabijačku znám moc dobře a všechno kolem ní.
DL: Víte jistě, kam jsem těmi otázkami mířila. Ve Vzletu vás totiž diváci mohou vidět v titulní roli komické opery Zabijačka? Jak jste se dostal do role řezníka?
Vladimír Chmelo: Zavolala mi režisérka Veronika Loulová a chytla mě na jedno téma. Řekla, že si pan režisér přeje, abych ještě trochu příbral A já hned merčil, že to je zajímavá role. Vždycky musím hubnout nebo se aspoň držet. No, tak na tohle jsem kývl.
DL: Máte kromě Zabijačky nějaký další oblíbený operní projekt, ve kterém se objevujete?
Vladimír Chmelo: Já si teď v posledních letech dělám ty projekty sám, protože jsem založil pěvecký institut, kde učím mladší kolegy nebo dokonce i začínající zpěváky. Mám jich kolem sebe tolik, že jsem si udělal svoji Rusalku a Prodanou nevěstu, a tu Prodanou nevěstu teď v rámci Roku české hudby hrajeme v pražském Hlaholu, což je budova blízko Národního divadla. Hlahol je sbor, který byl založen ještě za doby Bedřicha Smetany a on sám byl jedním z jeho dirigentů. 6. 3. jsme měli premiéru, teď máme několik repríz a setkali jsme se s neobyčejným ohlasem. To si dělám tak sám pro sebe. Tam i účinkuji i jsem si to zrežíroval i všechny ty pěvce vedu tak nějak hudebně, takže jsem se sám zaměstnal.
DL: Jak se Vám hraje a zpívá v prostorách Vzletu? Chtěl byste sem případně přenést nějaký svůj projekt?
Vladimír Chmelo: Ten prostor mě velice překvapil, nikdy v životě jsem tady nebyl. Je to strašně divadelní prostředí, tak akorát velké, takže já si myslím, že určitě něco vymyslím.