Loading...
7 / 3 / 2025

Humans of Vzlet:
Stela Joudalová

Devatenáctou osobností HUMANS OF VZLET je účastnice Nové generace a zapálená divadelnice Stela Joudalová.
 
Studuje a tvoří krátkometrážní filmy všech žánrů, převážně těch dokumentárních. Absolvovala pražský workshop My Street Films pod vedením Terezy Reichové, jehož výsledný film Kopec prvních kroků uvedla na Mezinárodním dokumentárních filmů Ji.hlava. Další dokument vytvořila ve spolupráci s producentkou Ivonou Remundovou a střihačkou Leou Teodorou Kolevskou. Věnuje se autorskému i jinému divadlu, byla například součástí dramaturgického týmu autorské inscenace První rána kapitána ve Vzletu. Dále měla dramaturgickou stáž u inscenace Édouard Levé: Díla. Autoportrét. Sebevražda v Meetfactory u Matěje Samce. Také byla součástí tvůrčí skupiny divadla utlačovaných. Zabývá se problematikou sociálního vyloučení v komunitní, aktivistické a akademické rovině.
 
Rozhovor vedla divadelní lektorka Petra Šavrdová. 
 

Divadelní lektorka: Ty jsi členka režijně-dramaturgického týmu inscenace První rána kapitána. Co tě do tohoto projektu přivedlo a co si z něj odnášíš? 

Stela Joudalová: Přivedla mě asi touha tvořit. Nebyla jsem tímto směrem vychovávaná a trvalo mi dlouhou dobu, než jsem v tom dokázala sama nějak prorazit, najít se v tom a třeba si vůbec dovolit otevřít se tomuto směru. V naší rodině jsou totiž „umělci” za ty divné a úplně k ničemu.   

A co si odnáším? Asi prvek toho autorství. Je mi hodně blízký a ve své tvorbě se k němu často vracím. Do všeho, co tvořím, musím dát kus sebe, jinak to pro mě není dostatečně dobré. Bylo pro mě hodně inspirativní hledat v tak velké skupině společný způsob, jak naše autorství a zkušenosti převést do divadelního jazyka tak, aby to mohl strávit i divák. Zároveň jsem cítila, že jsem do toho dala svou zkušenost a vyjádřila jsem tam sama sebe. 

DL: Často se chodíš dívat na reprízy. Vnímáš ze svého pohledu, že se inscenace někam posouvá nebo že se nějak mění? 

SJ: Myslím si, že se vždycky mění. Ale nevidím to tolik na jevišti, jako to spíš cítím v hledišti.  

Hodně záleží na tom, jestli je to dopolední nebo večerní představení, jaká skupina lidí se tam sejde, jak moc jsou diváci napojení na dané téma. Když jsou tam děti, tak v některých scénách cítím, že na ně ta tíha nedolehne tolik, ale u dospěláků mi přijde, že to všichni cítíme společně. 

DL: Občas si mnou zpovídána v rámci dramaturgického úvodu nebo diskuze s tvůrci po představení. Jaké je pro tebe mluvit o díle, na jehož zrodu ses podílela? 

SJ: Zvláštní, protože mi přijde, že mluvit o své tvorbě je to nejtěžší. Cizí práci můžeš vidět trochu z nadhledu. Ale myslím si, že postupem času jsem si už osahala ten jazyk, jak o tom mluvit. Podílela se na tom velká škála lidí, takže si dávám pozor, abych zdůraznila, že reflektuji pouze svou vlastní zkušenost. 

DL: S komunitou Vzletu jsi zůstala v kontaktu i nadále, protože ses zapojila jako účastnice workshopů a návštěv představení v rámci cyklu Nová generace (2024). Co tě k tomu zlákalo? 

SJ: Asi touha poznat víc zákoutí v divadle? Při zkušenosti s První ránou jsem pocítila jen pár částeček toho celého obřího kolektivního těla, takže jsem ho chtěla poznat více. Přemýšlela jsem také o tom, že divadlo má strašně moc forem, například si ho můžeme vzít jen do uší a tvořit si ho vlastní imaginací. Takže jsem se rozhodla poznat divadlo a jeho možné formy víc do hloubky.  

DL: Posunula tě Nová generace nějak v tom, co bys do budoucna chtěla dělat? 

SJ: Asi se k tomu budu pořád vracet. Těch impulzů bylo hodně. Zatím je pořád čerpám, nechávám je v sobě kynout a určitě se z toho něco zrodí. Nevím, co bude, ale určitě mě to formuje tím, že mám více zkušeností, vědomostí i kontaktů. 

DL: Pro koho tedy podle tebe Nová generace je? Kdo by se do ní měl přihlásit? 

SJ: Já si myslím, že Nová generace je pro lidi, kteří chtějí pořád objevovat a možná ještě úplně nenašli tu svou jednu věc, ve které se chtějí profilovat. Jde o to, být otevřený novým věcem. 

Zároveň tu můžete poznat lidi, kteří se zajímají o podobné věci jako vy. Určitě tu najdete komunitu nebo nějakou spřízněnou duši.  

DL: Máš ve Vzletu nějakou inscenaci, na kterou se chystáš? 

SJ: Určitě, ale ráda chodím do divadla naslepo, takže vám nepovím, na co konkrétně. Každopádně se chci jít znovu podívat Objal mě bůh a nic. To mi nestačilo jednou. Svým způsobem mi to udělalo zmatek v mých vlastních myšlenkách a potřebuji na to jít znovu, abych je nějak poskládala zpátky. Pořád nad tím přemýšlím a podruhé v inscenaci určitě najdu i další věci, které jsem předtím neměla šanci objevit. 

Bez pomoci by to nešlo

Vzlet realizuje projekty Cyklus vzdělávacích koncertů pro děti ve vršovické kulturní křižovatce Vzlet, reg.č. 0213000097, zaměřený na vzdělávání dětí v oblasti převážně klasické hudby formou koncertů s participací publika a workshopů pro rodiče a děti, založeném na metodě Valentiana a Webdesign a UI/UX webových stránek vzlet.cz/reg.č. 0380001072, zaměřený na vytvoření nového webdesignu a UX/UI řešení existujících internetových stránek kulturního centra Vzlet - www.vzlet.cz.

Vzlet - networking a vzdělávání v zahraničí, reg.č. 0314000092, zaměřený na navázání a prohlubování profesních mezinárodních vztahů žadatele a na rozvoj kompetencí jednotlivých pracovníků Vzletu jednak skrze členství v Trans Europe Halles a účasti na jejích pravidelných konferencích, ale také skrze výjezdy pracovníků na krátké pracovní stáže.