Humans of Vzlet:
Veronika Bednářová
Petra Šavrdová: Od ledna přednášíte na New York University umění reportáže a kousek svého know-how jste přinesla i účastníkům Nové generace v rámci workshopu Divadelní reflexe. Co se snažíte studentům předávat a co naopak předávají oni vám?
Veronika Bednářová: Kurz Travel Writing na pražské pobočce New York University je pořádán v rámci tamní katedry žurnalistiky, studenti během semestru podnikají z Prahy výlety do různých evropských zemí a o svých cestách pak píší. Snažím se je zbytečně nesvazovat přísnými pravidly – ostatně cestopis jako takový je žánrově neukotvený, může být zpracován jako profil, úvaha, reportáž, feature, fejeton, či deník. V dnešním světě sociálních médií jsou i studenti pro mě velkou inspirací, bavíme se kupříkladu o tom, zvládne-li vám AI připravit spolehlivý cestovní itinerář, nebo zda přežijí tištěná média, která dle předpovědí už dávno neměla existovat.
PŠ: Na začátku roku jste po 18 letech opustila časopis Reflex. Na jaký typ zpravodajství se chcete zaměřit do budoucna a na jaké platformě?
VB: Plány i možnosti tu jsou, takže stay tuned!
PŠ: V rámci filmového festivalu v Karlových Varech jste vedla mnoho rozhovorů se zahraničními hvězdami. Které setkání pro vás bylo něčím obohacující?
VB: Úplně první rozhovor s hvězdou mi vyšel ve druháku během studií divadelní a filmové vědy FF UK. Měl tři otázky a tři odpovědi. Tehdy začínající profesionální divadelní režisér Petr Lébl k němu místo své portrétní fotky načrtl černým fixem vlastní karikaturu. Zjistila jsem, že i prostřednictvím rozhovoru lze svobodně vyprávět příběhy. No a dál to byl vlastně přirozený vývoj: rozhovory jsem pak psala do Divadelních novin a do Reflexu, i později, během pobytu ve Spojených státech, mě bavila setkání se zajímavými lidmi. Ve volném čase občas vznikaly mé zahraniční reportáže, které nakonec vyšly souhrnně v knize Má americká krása. V podobné praxi jsem pokračovala i při pobytu v Jihoafrické republice a Velké Británii, zároveň se přidala vámi zmiňovaná dlouholetá spolupráce s MFF Karlovy Vary v rámci Festivalového deníku… Ale ptáte-li se na jedno jediné zásadní setkání, myslím na Madeleine Albrightovou – pro její statečnost, milou povahu, vtip, moudrost i nehynoucí demokratické ideály. Znáte její citaci „V pekle existuje speciální místo pro ženy, které nepomáhají ostatním ženám“?
PŠ: Byla jste v poslední době na nějakém představení ve Vzletu či se chystáte?
VB: Chodím do Vzletu na Vostopětku a v minulé sezóně jsem tady viděla derniéru inscenace Should I stay or should I go? režisérky Anny Klimešové a dramaturga Petra Erbese. Sešlo se i výborné publikum, ráda jsem zůstala i na besedu po skončení představení, proces vzniku tohoto „simulátoru rozhodování“ je zajímavý a tvorba souboru 11:55 svěží, netradiční a inovativní. Jinak se do Vzletu chystám na inscenaci Kytice, My Homeland režisérky Elišky Říhové. Těším se na její interpretaci, zajímá mě v širším kontextu. Tyhle Erbenovy hororové verše čtou od 19. století povinně další a další generace českých dětí a je dobře, že se někdo ptá proč.