Sympozium Pražského Quadriennale: ‚Technologie‘ v divadle, scénografii a výstavním designu
ENGLISH BELOW
Ať už staré nebo nové, high- nebo low-tech, digitální nebo analogové, různé stroje a nástroje, přístroje, zařízení, vybavení a mašinerie jsou zásadními zdroji a prostředky scénografického procesu. Současné technologické výdobytky, které vyžadují specializovanější znalosti a odbornost, přinášejí potřebu i příležitost pro navazování spolupráce mezi scénografy a vědci, inženýry nebo partnery ze soukromé sféry. Využívání těchto nejmodernějších technologií, které posouvají možnosti scénografie, je ale podmíněno materiálními, institucionálními a politickými podmínkami, v nichž umění vytváříme. Naše pojetí technologií je navíc často omezeno na západní představy o pokroku a inovaci.
Společně s téměř stovkou přednášejících ze 30 zemí napříč šesti kontinenty – tvůrců a tvůrkyň, teoretiček a teoretiků, kteří*ré pracují s technologiemi nebo na téma technologií – chceme prozkoumat dynamiku technologií v rámci divadla, scénografie a výstavního designu.
Na základě otevřené výzvy sympozia jsme obdrželi velké množství rozmanitých návrhů na příspěvky. Rozhodli jsme se proto prodloužit sympozium, které bylo původně plánováno na dva dny (16.-17.10), až do pátku 18. září. Program bude začínat vždy v 9 hodin ráno a potrvá až do večera.¨
Vstup na akci a online přenos
Sympozium bude přístupné zdarma na základě registrace.
Většina programu bude živě online streamována.
Přístup ke streamu bude umožněn také po registraci.
Záznamy diskusí a prezentací budou registrovaným účastníkům a účastnicím k dispozici později v průběhu podzimu.
Pro účastníky, kteří na sympozium dorazí do Prahy fyzicky, budeme organizovat společenské akce.
Více informací o procesu registrace a online streamingu zveřejníme v průběhu následujících týdnů (vizte časovou osu níže).
Orientační program
Třídenní sympozium bude sestávat ze:
Dvou keynote prezentací Rachel Hann a Tomáše Procházky.
Tematických bloků sestavených z individuálních příspěvků.
Několika sérií flash talks.
Dvou panelových diskuzí v moderaci Barbory Příhodové a Markéty Fantové.
Přednášející se na sympoziu budou zabývat aktuálními trendy v oblastech jako je AR nebo XR, 3D skenování těla a prostoru, motion capture a interaktivní technologie nebo příklady využití kinetických a robotických nástrojů či charakterů ve scénografii, performance a výstavním designu. Několik mluvčích otevře širší finanční, materiální nebo environmentální souvislosti spojené s využíváním těchto technologií, a jejich dostupnost v různých společenských a geografických kontextech.
Část programu bude věnována historickým a tradičním technologiím, které jsou relevantní i pro dnešní kulturní produkci, netradičnímu využití široce dostupných materiálů a nástrojů nebo hackování a použití ‘retro’ technologií.
Některé příspěvky vedle sebe postaví nové a staré, high- a low-, digitální i analogové přístupy a technologie, a nastíní způsoby, jak je možné nejmodernější technologie obcházet těmi dávno existujícími, na druhé straně pak poukáží na jejich omezení.
Více informací o programu, vystupujících a jednotlivých panelech budeme zveřejňovat v průběhu léta a září (vizte časovou osu níže).
Keynote prezentace
První ze dvou keynote přednášejících na sympoziu bude Dr. Rachel Hann, kulturní scénografka, v současnosti vědecká pracovnice Arts and Humanities Research Council (AHRC) na Northumbria University, Newcastle. Její příspěvek Futuring scenographics: Aneb úvahy o vlivu jevištních technologií na podobu možných budoucností v krizové době zahájí program celého sympozia.
Tomáš Procházka, nezávislý divadelník, performer, hudebník, intermediální umělec a zakladatel uskupení Handa Gote research & development, pak ve svém příspěvku Vernakulární scénografie skupiny Handa Gote představí dílo souboru a zaměří se na jeho přístup ke scénografii.
Přístupnost: prostor a jazyky
Sympozium bude probíhat v angličtině, v angličtině bude také živě streamováno.
Na vyžádání poskytneme přednášejícím jazykovou podporu.
Záznamy prezentací a diskuzí budou k dispozici s titulky v angličtině a češtině a případně také v dalších jazycích podle preferencí účastníků.
V srpnu budou mít zájemci o sympozium možnost hlasovat pro preferovaný jazyk titulků.
Kulturní centrum Vzlet má bezbariérový vstup.
Uděláme maximum, abychom zajistili přístupnost akce pro všechny účastnice a účastníky. Pokud jsou k vašemu plnohodnotnému zapojení nutné specifické kroky, kontaktujte nás prosím na adrese call@pq.cz.
Více informací bude k dispozici v průběhu podzimu.
Předběžná časová osa
červenec – zveřejnění keynote přednášejících
srpen – představení moderovaných diskuzních panelů
září – zveřejnění kompletního programu, otevření registrace
říjen – sympozium
listopad – zpřístupnění záznamů přednášek
Jakékoliv dotazy prosím směřujte na adresu call@pq.cz.
EN
Prague Quadrennial Symposium: ‚Technologies‘ in theatre, performance, and exhibition design
Whether old or new, high or low, digital or analogue, technologies, or different tools, instruments, devices, equipment, machines, and machinery, are potential and potent resources in the scenographic process. The recent technological developments that require more specialized knowledge and expertise have brought on the need and the opportunity for scenographers and designers to collaborate with scientists, engineers, and industry partners. While pushing the boundaries of what is possible in performance, employing these most advanced technologies is conditioned by access, stemming from material, institutional, and political conditions in which we produce art. Moreover, our ideas of technologies are often reduced to Western notions of progress and innovation.
Together with almost a hundred speakers from 30 countries across six continents – performance designers, scenographers, makers, artists, and researchers who work with and on technologies – we will be exploring the multi-dimensional dynamic of technologies in theatre, performance, and exhibition design.
After receiving a great number of varied entries following the open call, we decided to extend the symposium, originally planned for 2 days (Oct 16-17), up to Friday the 18th. The programme will start at 9 am each morning and run till evening.
On-site entry and online access
The symposium will be accessible for free upon registration.
A majority of the programme will be live-streamed online.
Access to the stream will be granted after registration as well.
Recordings of the discussions and presentations will be available to registered attendees later in Autumn.
For attendees arriving in Prague, social events will be prepared.
More information on the registration process and streaming channels will be published in the following weeks (see the timeline below).
Preliminary programme arrangement
The 3-day symposium will be comprised of:
Two keynote presentations by Rachel Hann and Tomáš Procházka.
Topic panels composed of individual papers.
Flash talk series.
Two focused discussion panels hosted by Barbora Příhodová and Markéta Fantová.
The symposium speakers will address current trends in areas such as AR or XR, 3D body and space scanning, motion capture and interactive technologies, or use cases of kinetic and robotic tools/characters in performance and exhibition design. Several speakers will consider broader financial, material, environmental and access-related aspects of the use of such technologies.
A part of the programme will be dedicated to historical or traditional technologies relevant to today’s performance production, unconventional use of broadly available materials and tools or hacking and applying ‘retro’ technologies.
Some papers will treat both new and old, high and low, digital and analogue approaches side by side from a critical perspective, often suggesting ways of bypassing cutting-edge technologies with long-existing ones, while on the other hand pointing out their limitations.
More information on the programme, speakers and panels will be available later in the summer and September (see the timeline below).
Keynote speakers
Dr Rachel Hann, cultural scenographer and current Arts and Humanities Research Council (AHRC) Fellow based at Northumbria University, Newcastle, will be one of the two guest keynote lecturers at the symposium. Her keynote presentation Futuring Scenographics: Or how stage technologies speculate possible futures in an era of crisis will open the whole event.
Tomáš Procházka, independent performance, music and intermedia artist and a founder of the Handa Gote research & development group, will introduce the work and approaches of the artistic ensemble with particular reference to its approach to scenography in his keynote presentation Vernacular Scenography of Handa Gote.
Language and premises accessibility
The symposium will be held and live-streamed in English.
Upon request, PQ will provide guidance and support to speakers whose first language is not English.
Recordings of discussions and presentations will be available with English and Czech subtitles and possibly other language(s) according to your demand.
In August, you will be available to vote for your preferred subtitle language.
Vzlet Cultural Centre spaces have barrier-free access.
We are committed to ensuring accessibility for all our participants. If you require any support to fully participate in the event, please contact us at call@pq.cz.
More information will be available later in autumn.
Preliminary timeline
July – keynotes announced
August – moderated panels introduced, language survey
September – full programme revealed, registration opened
October – symposium takes place
November – recordings available
Please direct any questions to call@pq.cz.