Objal mě bůh a nic
ENGLISH BELOW
Pohybově-obrazová inscenace vychází z nezveřejněných deníků výjimečného režiséra Petra Lébla (1965-1999), který byl jednou z nejvýznamnějších uměleckých osobností českého divadla devadesátých let. A to nejen profesionálního (sedm let vedl Divadlo Na zábradlí), ale i amatérského, kde v osmdesátých letech začínal.
Kromě toho, že do českého divadla přivedl – a jako jeden z mála během své krátké kariéry důsledně zkoumal – postmoderní přístup k umění, byl také komplexní, složitou personou, která nás dodnes fascinuje svou vášní pro divadlo i totální oddaností tvorbě.
O Léblovi vzniklo několik knih (jedna už dokonce za jeho života) a jeho pracovní život je bohatě zdokumentován, pro nás je však východiskem jeho soukromý deník z posledního roku života, který předčasně ukončil sebevraždou. Máme tak před sebou nejen fascinujícího tvůrce, ale i nešťastně zamilovaného člověka, často ztraceného, leckdy na pokraji šílenství, zmítaného milostným citem a doslova oslepeného láskou.
Diváci se můžou těšit na jevištní zpracování naplněné vášně pro umění a nenaplněné vášeň pro jiného člověka. Nepopisné, ne-realistické obsazení hlavní role – Lébla v jedné z jeho mnoha podob ztvárňuje tanečnice Tereza Ondrová – vylučuje životopisný přístup: nabízíme vnitřní pocity převedené v jazyk těla, ale i hudební čísla, scény smutné i veselé, scénicky obrazivé i dialogické. Jak už to tak v postmoderním divadle bývá…
Tereza Ondrová získala širší nominaci na Cenu Thálie (2023).
Lébl začínal režírovat ve zdánlivě nevyhovujících podmínkách kulturních sálů, kde se v osmdesátých letech tak dařilo amatérskému divadlu: i proto míříme s projektem inspirovaným jeho životem a tvorbou právě do Vzletu, který někdejší Dopravní podniky svým interiérem také připomíná. Uvědomujeme si všechny „nevýhody“ Vzletu pro klasické divadlo a bereme je do hry; vycházíme z přirozené architektury prostoru a ohledáváme jeho možnosti.
Jméno Petra Lébla je známé generaci dnešních čtyřicátníků (a starší), ti ještě zažili jeho premiéry. My však necílíme jenom na ně, naše inscenace je projektem o vášni a lásce jako o univerzálních tématech, nikoliv nějakým „slovníkovým heslem“. Informace bylo to posledních, co chtěl Lébl svými inscenacemi předávat…
Děkujeme Darině Korandové, Evě Stanislavové, Kateřině Štefkové, Magdaléně Sidonové, Pavlu Raindlovi, Radce Denemarkové a mnoha dalším za pomoc při hledání inspirace.
Divadle Na Zábradlí za laskavou výpůjčku kostýmu postavy Soni ze hry Strýček Váňa v režii Petra Lébla z roku 1999.
S finanční podporou Jakuba Weberschinkeho.
Tvůrčí tým:
Režie: Daniela Špinar
Choreografie: Tereza Ondrová
Dramaturgie: Marta Ljubková
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Linda Boráros
Hudba: Matěj Kroupa
Zvuk: Matouš Pospíšil
Video: Dominik Žižka
Světla: Jan Hugo Hejzlar
Produkce: Denisa Sedláčková, Tomáš Sosna
Hrají: Tereza Ondrová, Anna Kameníková, Jáchym Sůra
Délka představení: 90 minut
Premiéra: 12. dubna 2023, Vzlet
Recenze:
Objal mě Petr Lébl a něco se stalo. Jeho stesky a bolesti mě intenzivně tiskly silou, která s každou minutou nové inscenace od režisérky Daniely Špinar narůstala. Dostala název Objal mě bůh a nic.
EN
Embracing Nothing
Text, based on diaries of Petr Lébl, directing: Daniela Špinar
Choreography: Tereza Ondrová
Dramaturgy: Marta Ljubková
Set design: Lucia Škandíková
Costumes: Linda Boráros
Music: Matěj Kroupa
Video: Dominik Žižka
Lights: Jan Hugo Hejzlar
Sound: Matouš Pospíšil
Production: Denisa Sedláčková, Tomáš Sosna
Cast: Tereza Ondrová, Anna Kameníková, Jáchym Sůra
Premiere: 12 April 2023, Vzlet
Production is based on the unpublished diaries of the exceptional director Petr Lébl (1965-1999), who was one of the most important artistic personalities of the Czech theatre of the 1990s. He was not only a professional director of the Na zábradlí Theatre for seven years, but also an amateur director, where he started in the 1980s.
In addition to bringing a postmodern approach to art to the Czech theatre – and being one of the few who consistently explored it during his short career – he was also a complex, complicated person who still fascinates us today with his passion for theatre and his total commitment to his work. While several books have been written about Lébl (one even during his lifetime) and his working life is richly documented, the starting point for us is his private diary from the last year of his life, which he ended prematurely by suicide. We are thus presented not only with a fascinating filmmaker, but also with a man unhappily in love, often lost, often on the verge of madness, tormented by love and literally blinded by love. For some viewers, the line of theatrical creation will be a strong one, for others the search for their own sexual identity and the reluctance to admit the true nature of love.
The name of Peter Lebel is familiar to the generation of today’s forty-somethings (and older), who still experienced his premieres. But we are not only targeting them; our production is a project about passion and love as universal themes, not a „dictionary slogan“. Information was the last thing Lébl wanted to convey with his productions…
The main role of the production, which combines spoken word and movement theatre, is played by one of the most outstanding contemporary dancers, Tereza Ondrová. Thanks to her art, Lébl’s fate becomes a compelling timeless story.
Tereza Ondrová received a wider nomination for the Thalia Award (2023).